Mi is lehet ez?
Az nyert, aki a 2011.09.27 - 2011.10.04 között nálunk vendégeskedő SOR EBN 10,5-re tippelt. A Credo cseh testvére, de inkább apja, hiszen a SOR volt előbb, a Credo csak utána következett a SORban. ( a hülyeséget inkább meghagyom gesztipetinek.. ) A két cég buszai tény ami tény, eléggé hasonlítanak egymásra, főleg ha szemből nézi őket az ember. Valamennyi magyar vonatkozása ennek is van, a hátsó tengely ugyanis RÁBA 309.84 típusú. (puskáztam a BKV.hu-ról)
Szóval jött a busz. Csendben, halkan. Nem dőlt sűrű füst a kipufogójából, mert nem volt kipufogója. Nem lehetett azt áramszedők vagy a földelőlánc jellegzetes hangját hallani, mert egyikkel sem rendelkezett. A motorját sem kint, sem bent nem lehetett hallani. Az elektromos motor nem az a dübörgő fajta. Na, ez volt a szokatlan. Még a Solarisnak is van hangja, a többiekről, különösen egy ZIU-ról nem is beszélve. Ennek nincs. A Margitszigeten előfordult olyan, hogy az úton futónak csak akkor tűnt fel a busz, amikor az rádudált. Azt már csak később olvastam, hogy van, ahol direkt hangosítják a buszt, hogy az embereknek feltűnjön, hogy jön. Mekkora hülyeség. Hallani ugyan tényleg nem nagyon lehet, de látni annál inkább. Körül kell nézni, mielőtt bárki is lelép, és nem lesz baj.
A busz szépen kidekorálva, felmatricázva érkezett a Magas-Tátrából, ahol ha épp nem a BKV teszteli, síbuszként szolgál. Budapesten a 26-os vonal jutott neki. Árpád híd metróállomás és Margitsziget között járt.
Jé, van helye a tájékoztatónak, propagandának, nem kell az ablakot összebaszni vele. Itthon ez még nem megy.
Műszaki adatok
Menetrend? Nem magyar, az biztos.
Felhajtható ülések az egyik oldalon
Fix ülések a másik oldalon
Nem csókot - áramot küld Jirka
Az alja már megtalálta.
XP boot képernyő
A monitoron a Tátráról (a hegységről és nem a villamosról!) szóló filmek, rajzfilmek mentek, valamilyen idegen, valószínűleg cseh nyelven néha egy-egy Windows-hibaüzenettel kiegészítve.
Következik a 26-os vonal elektromos busszal - képekben.
Sorompón túl. Háttérben egy UAZ 543
Innen kezdődtek a problémák. A fentebb már említett csend volt a gond. Nem is igazán probléma, abban az értelemben hogy inkább ez, mint a szétrohadt kipufogó és a messziről hallható motorzaj, de a nép nem szokta meg, hogy a busz csendes is lehet.
Nem a SOR gépe az egyetlen elektromos jármű a szigeten. A bérlehető golfautók sem adnak ki semmi hangot magukból ,mégse jut eszébe senkinek, hogy felhangosítsa őket.
Múlt és jövő? Mellettem az utódom? Aligha.
Milyen is ez a busz? A belső kialakítása félelmetesen egyszerű, de legalább ugyanilyen jól eltalált. Minek az a rengeteg ülés kis távolságra? Kell néhány, hogy a nyugger le tudja rakni magát, de ez minden. Férjenek bele minél többen, ahhoz meg nem ülések, hanem állóhely és kapaszkodók kellenek. Én a busz hátából is csak az utolsó üléssort hagynám meg, a többi ülés mehet kifelé. (ez utóbbiról nincs képem, ezekről van szó) Példának okáért a 26-os vonalon a busz menetideje 10 perc, annyit a legtöbben tudnak állni. Szóval a belső kialakítás példaértékű. Azt se bánnám, ha a BKV hasonlóképp alakítaná át a saját buszait. A Van Hoolnak, MAN trolinak kifejezetten jót tenne. Takaríthatóság, fertőzésveszély szempontjából a plüss ülést minden járműből száműzni kell. Lehetőleg örökre. Masszív műanyag, mint a TW6000-ben. Kicsit kényelmetlen, de erős állagú és jól mosható.
Mi a helyzet az elektromos hajtással? Kell hozzá akku, töltő, és egy halom szakember, akik értenek hozzá. Magyarul szervizháttér. Üzemanyagköltség nem lenne, kérdés, mekkora lesz a villanyszámla? Amitől igazán tartok, az az, hogy a 412T-k és 435T-k sorsára jutna. Adott egy 15 darabos sorozat. Fél év után 2-3 megy, a többi összetört, alkatrészre vár, vagy ő maga az alkatrészbánya és az egész, mint a mesében: Van is, meg nincs is. Megoldás talán a hazai alkatrész utánpótlás lenne. Itt most nem a kis kínai módjára végzett hamisításra gondolok, (pl. lehetne SCR, SOP, stb)hanem a gyártási licenc megvételére, de ebbe inkább nem mennék bele, annyira nem értek hozzá.
Hová lenne jó? Rövid vagy kisforgalmú vonalakra. Például a 26-ra. Ha elfér, akkor a Várba. Jó lenne a 27-re is, de kétlem, hogy ott ez a típus elfér. Talán a 15-ös? Egy 22-re, 5-re 30A-ra kiadni mégiscsak túlzás volna. Talán nagyobb kapacitású akkumulátorokkal.
Kíváncsi vagyok, mi lesz a dologból, de szerintem ez is csak egy marad a sok buszteszt közül. Jár, majd elmegy és... ennyi.
Ne legyen igazam.
Utolsó kommentek