2010.11.14-én utam Kispestre vezetett. Korán kelés, kávé, reggeli és irány a metró. A Határ út csak nekem végállomás. A kaland 10.00-kor kezdődik.
Egy kis történelem. Ez a történet 1887.04.12-én kezdetét vette egy keskeny nyomtávú gőzvontatású vonal formájában. Ezt 13 évvel később villamosították, 1909-ben pedig kétvágányúsították is. Szükség is volt rá az egy évvel korábban épült Wekerle-telep miatt. Tulajdonosa a BLVV volt.
Az I.világháború után létrejön a BEVV (Budapesti Egyesített Városi Vasutak) és megszűnik az addig létező vonaltárcsás rendszer, hogy átadja a helyét a számoknak. Az Üllői úti vonal a 42-es számot kapja. 133 nap tömény Tanácsköztársaság és Trianon után megalakul a BSZKRT (Budapest Székesfővárosi Közlekedési rt.)
A II. világháborúban, miután a front és a szovjetek elérik a várost, a forgalom 1944 ősze körül leáll és csak 1945 közepén indul meg ismét.
A járat a hatvanas években a mainál sokkal hosszabb útvonalat járt be. Elindult a Móricz Zsigmond körtérről, átment a Szabadság hídon, a Kálvin térnél ráfordult az Üllői útra és azon végighaladva érte el Kispestet, egy korabeli táblázat szerint az útja 41 percig tartott. Miután átadták a metrót a 42-es elhagyta Budát. A végállomása a Madách tér lesz 1977-ig. A mai szakaszon 1980-tól közlekednek a villamosok. Utolsó jeletős változás a vonal történetében a Tóth Árpád utcai hurok 2006.06.-i megszűntetése. Azóta csak nosztalgiamenetek jártak a hurokban.
A vonalon közlekedő járművek felhozatala is változatos képet mutat. 3 kocsis UV-szerelvény, 2 kocsis UV szerelvény, MUV, Ganz ICS, végül pedig 2008.08-tól TW6000.
Ennyi a történelem. A BKV annak emlékére, hogy 110 évvel ezelőtt adták át mai 42-es elődjét, 10.00-15.00 között két UV szerelvényt ad ki a vonalra a TW6000-k helyett. Ez meg az ok, amiért a Határ úton fényképezőgéppel a kézben kis nagyképűséggel épp egy történelmi pillanatra vártam.
Az egyik jön, a másik megy. UV és TW6000 a Határ úton
Meglepő volt az eseményre egybegyűlt fotósok nagy száma és barátságos természete. Sok helyről hallottam azt, hogy "helló engem xx-nek hívnak, a fórumon yy vagyok". A fórum alatt az index.hu közlekedési fórumait kell érteni. Engem is megismertek néhányan és persze én is kötöttem néhány ismertséget.
A hangulat múltidéző. A Határ út meg lepusztult.
Az, hogy az arra járó utasok nyíltan vagy titkoltan hülyének néznek minket, senkit nem zavar. A legtöbben megszoktuk már. Utasból amúgy nem volt túl sok.
Templom tér, nevéhez illően egy templommal.
Fotósból viszont annál több. Szinte minden megállóban volt legalább 4-5, de sokan (köztük én is) két megálló között is fotóhelyet kerestünk.
A 42-es vonal jellegzetessége, hogy rövidsége ellenére ( 2.7km, a menetidő 10 perc ) szinte minden megálló más-és-más hangulatú. Van itt lepusztult csomópont(Határ út), jellegtelen, szinte jelentéktelen járdasziget a paneldzsungelben (Corvin körút), hangulatos megálló a fák alatt (Templom tér), külvárosi, szinte vidékies végállomás (Tulipán utca).
A hangulat emelkedett, az idő viszont kezdett beborulni. Sokaknak ez elvette a kedvét és elindultak haza, és viszont szeretem a kihívásokat. Ha sok a felhő, akkor sok a felhő.
Felhős az ég és én kihasználom.
Szerencsém is volt, néha-néha a nap is kisütött, megvilágítva a villamosokat, kiemelve a sötét felhőket.
Végül lassan közeledett a 15.00, sötétedett is, úgyhogy az UV után én is búcsúztam Kispesttől.
Egyik jön, másik megy. Csak most az UV megy.
Egy kis trükk a végére. Az UV együttállásról "régiesítettem" ezt a képet, hogy úgy nézzen ki, mintha több évtizedes lenne és nem három napja csináltam egy egyszerű programmal (PhotoScape)
Régi kép is lehetne, de nem az.
Köszönet a szervezőknek, a járművezetőknek ezért a napért, az Úristennek a változatos időjárásért, a fotósoknak a jó hangulatért és néhányuknak a jó ötletekért. Remélem, sok ilyen menet lesz még.
Utolsó kommentek